Як знизити витрати на портові збори

10 квітня, 2020 · Публікації

Портові збори вже багато років залишаються однією з наболілих проблем в морській галузі України. Їх ставки завжди були неконкурентними в порівнянні з іншими чорноморськими портами, що знижувало привабливість вітчизняних гаваней. Сьогодні, коли питання зниження витрат стоїть як ніколи гостро, витрати на логістику приносять власникам вантажу чимало клопоту. Втім, скоротити їх все ж можна, але доклавши зусиль.

Поряд із завищеними ставками зборів законодавство передбачає і ряд стимулюючих механізмів, головне - правильно ними скористатися. Наприклад, наказ Міністерства інфраструктури №316 від 27 травня 2013 року пропонує судам закордонного плавання знижку при сплаті адміністративного та корабельного збору при послідовному заході в два і більше українських порти. Адміністративний - стягується тільки в першому порту, а корабельний нараховується в розмірі 50% в кожному порту. Але, як виявилося, питання не в стільки в самому нормативному акті, скільки в його застосуванні.

Розглянемо приклад з практики. Два судна закордонного плавання здійснюють послідовні заходи в порти "Миколаїв" і "Ольвія" для вантажно-розвантажувальних робіт. Адміністрація морських портів України (АМПУ) не забула виставити їм на оплату рахунки з адміністративним і корабельним зборами, але, коли мова зайшла про знижку, почалося найцікавіше.

Як виявилося, АМПУ не бачить підстав для застосування зазначеної в наказі №316 знижки. Основними аргументами держпідприємства було те, що теплоходи нібито рухалися по судновому ходу, який, відповідно до закону "Про морські порти", не є частиною акваторії, і, таким чином, не заходили в акваторію порту.

А де ж вони здійснювали вантажні операції? Одним з пунктів вантаження і вивантаження був термінал Чорноморського суднобудівного заводу (ЧСЗ), а другим - рейдовий портовий пункт (РПП) №2. А вони, якщо вірити АМПУ, ніякого відношення до акваторії порту не мають і знаходяться за її межами. І ніяких причин для знижок немає і бути не може.

Примарні кордони

Ось тут і починається найцікавіше. Звернемося до наказу №316, який говорить, що підставою для нарахування корабельного збору є вхід і вихід судна в/з акваторії порту. Але ось для застосування знижок важливий вже захід або вихід в порт. Різниця в тому, що, відповідно до закону "Про морські порти", порт включає в себе територію (сухопутна частина) і акваторію (морська частина).

Таким чином, виставивши рахунки, філії АМПУ тим самим вже визнають факт перебування суден в акваторії, а отже - і в самому порту. Інакше яке у них юридична підстава вимагати оплату?

Йдемо далі і обґрунтовуємо знаходження терміналу в порту (а саме на території порту, а не в самій акваторії). За даними Реєстру морських портів, перевалочний комплекс ЧСЗ є морським терміналом і включено в межі Миколаївського морського порту. Крім того, на офіційному сайті АМПУ сказано, що термінал ПАТ "ЧСЗ" відноситься до зони її відповідальності, і перевалка там розвивається за її підтримки.

Тепер розберемося з РПП-2. У листі Миколаївської філії АМПУ йдеться, що на РПП-2 поширюється однаковий з акваторією правовий режим використання, в тому числі і під час заходу судна в закордонному плаванні для вантажно-розвантажувальних робіт. Тобто одна філія держпідприємства помилку визнає. А що ж порт "Ольвія", який відмовлявся застосовувати знижку за послідовні судозаходи? А ось в цій філії АМПУ заявили про відсутність будь-яких рекомендацій від Мінінфраструктури надавати знижки судам на РПП-2.

Тобто дві філії одного і того ж держпідприємства суперечать один одному. А де ж правда? Її слід шукати в Обов'язкових постановах по Миколаївському морському порту, де РПП-2 значиться як якірна стоянка. А, згідно зі статтею 1 закону "Про морські порти", гідротехнічні споруди морських портів (а це в тому числі і якірна стоянка на РПП-2) розташовані в межах території та акваторії морського порту і призначені для забезпечення безпеки судноплавства, маневрування і стоянки.

Більш того, РПП-2 включений до Реєстру гідротехнічних споруд і, згідно з цим документом, знаходиться в межах акваторії Миколаївського морського порту. Власником гідротехнічної споруди значиться АМПУ в особі Миколаївської філії. Вся викладена вище аргументація була в результаті прийнята судом.

Фіктивні суднозаходи

АМПУ не збиралася здаватися відразу. Усвідомивши безперспективність позиції з межами акваторії, держпідприємство вирішило відстояти свої інтереси іншим способом. Перш за все, треба було довести, що судно дійсно було в закордонному плаванні і здійснювало послідовні заходи в рамках одного рейсу. На це хитрування ми відповіли генеральною декларацією і лоцманськими квитанціями, які офіційно підтверджували те, про що питала АМПУ.

Але є у Адміністрації кепська звичка - трактувати законодавство в довільній манері. І вона не відмовилася від неї і в цей раз і стала апелювати до Митного кодексу, а точніше - до поняття "порт завантаження товарів". Мовляв, якщо судно прибуло в перший порт без товару під завантаження, то і враховувати цей захід судна для розрахунку знижки не потрібно. Тут варто згадати наказ №316, в якому йдеться про послідовні суднозаходи для вантажно-розвантажувальних операцій. Ніяких застережень щодо порту завантаження там немає.

Нарешті, треба було офіційне підтвердження вантажних операцій. Ми надали його, і суд задовольнив вимоги позивача в повному обсязі.

Наша практика включала успішне оскарження незаконного стягування канального збору, що дозволяє судноплавним компаніям економити суттєві ресурси, а також боротьбу з неправомірним нарахуванням криголамного збору. Але це вже інша історія.

Як діяти

Як бачимо, отримання знижки на портові збори - непросте, але абсолютно реальне завдання. І, на наш погляд, за часів турбулентності, варто докласти зусиль і потім інвестувати кошти, що звільнилися, в нові проекти. Що варто зробити?

Наша перша рекомендація: уважно вивчіть положення наказу №316, закон "Про морські порти" і відповідні реєстри. Підкріплена посиланнями на нормативні акти аргументація не залишає монополісту іншого вибору, крім як погодитися з вашими обґрунтованими вимогами. І пам'ятайте: якщо АМПУ нараховує вам корабельний і адміністративний збори, значить, вона вже визнає суднозахід у порт.

Наша друга рекомендація: документуйте всі дії, що дають підстави для знижки. Тримайте під рукою папери, які підтверджують, що судно виконує рейс в закордонному плаванні і послідовно заходить в два і більше українських порти. Для того, щоб довести факт проведення вантажних операцій, готуйте коносамент, митні декларації. Словом, будьте у всеозброєнні.