Антимонопольний комітет захистив ринок морського агентування від зловживань АМПУ

30 серпня, 2019 · Новини

Антимонопольний комітет за зверненням юридичної компанії LEGRANT в інтересах морських агентів зобов'язав Адміністрацію морських портів України (АМПУ) усунути дискримінацію при укладанні договорів приєднання з морськими агентами.

Нагадаємо, що наприкінці 2018 року Адміністрація повідомила агентів про те, що відтепер відносини з нею будуватимуться виключно на підставі договору приєднання. А його відсутність унеможливлювала співпрацю з АМПУ та загалом доступ до ринку морського агентування.

При цьому умови документу встановлюються державним монополістом в односторонньому порядку без можливості пропонування агентом власних умов на стадії укладення договору, або ж змін до нього після укладення. Натомість, Адміністрація має право вносити зміни до договору в односторонньому порядку в будь-який момент що суперечить чинному законодавству. Компанія LEGRANT у грудні минулого року звернулася до Антимонопольного комітету в інтересах 6-ти морських агентів, які обслуговують провідні міжнародні контейнерні лінії.

За результатами розгляду скарги АМКУ надав Адміністрації обов'язкові до виконання рекомендації:

  • впродовж 30 днів розробити недискримінаційні умови договору та забезпечити прозору процедуру обговорення цих умов із морськими агентами;
  • на час розробки нових умов утриматися від внесення змін до діючого договору приєднання та не обмежувати доступ на ринок послуг морського агентування компаній, які не подали декларацію про приєднання;
  • забезпечити право морських агентів на свободу вибору необхідних їм послуг за вільними тарифами в межах окремих договорів.

Також АМПУ подала на розгляд Комітету низку умов для підтвердження надійності агентів, серед яких - перерахування "страхових" коштів у розмірі 35 тис. дол. США на рахунок Адміністрації та гарантування встановленої кількості суднозаходів. Комітет ретельно розглянув пропозицію та дійшов висновку, що включення таких пунктів до договору може призвести до порушень законодавства про захист економічної конкуренції.

"Рекомендації Антимонопольного комітету нівелюють абсолютно протиправні умови, які АМПУ намагалася нав'язати морським агентам. Починаючи від безпідставного виключення морських агентів з процедури обговорення умов договору, наділення АМПУ себе правом змінювати такий договір в односторонньому порядку, та закінчуючи т.з. "критеріями благонадійності" морських агентів.

Наприклад, вимога перераховувати страховий депозит означає, що агент повинен або самовільно розпоряджатися коштами судновласника, або ж самостійно нести тягар фінансових витрат судновласника, що протирічить самій сутності агентських відносин. Не кажучи про те, що морський агент, зареєстрований в Україні, має перерахувати держпідприємству-резиденту кошти в доларах США, порушуючи при цьому валютне законодавство.

Рекомендації АМКУ мають стати чітким сигналом для держмонополістів на інших транспортних ринках, які наразі намагаються впроваджувати подібні дискримінаційні умови через договори приєднання", - коментує рекомендації АМКУ керуючий партнер Legrant Тетяна Тітаренко.

"Ми вдячні, що АМКУ не залишився осторонь та не дозволив Адміністрації нехтувати нормами законодавства, регулюючи самовільно ринок морського агентування через нав'язуваний договір приєднання. Це хороший сигнал для іноземних судновласників.

Сподіваюся, Адміністрація не зволікатиме із належним виконанням рекомендацій та нарешті повернеться до паритетного діалогу з учасниками ринку", - зазначив президент Асоціації контейнерних ліній України Олександр Щокін.

Справу супроводжували старший юрист LEGRANT Людмила Сизоненко та керуючий партнер Тетяна Тітаренко.